Üstümüzden Bir “Kuşadam” Geçti

Birdman

Oscar töreni üzerinden neredeyse iki hafta geçmesine karşın organizasyonun yankıları hala sürmekte. Ödül sezonunu çok yakından takip eden biri olarak söyleyebilirim ki son yılların en çekişmeli film ve yönetmen yarışına tanıklık ettik. Birdman ve Boyhood’un son ana kadar belli olmayan mücadelesinde gülen taraf Iñárritu’nun eseri oldu. Peki Akademi neden artık dillendirmekten çenemizin yorulduğu, çekimleri 12 sene sürmüş Boyhood yerine Birdman’i tercih etti? İşte ben biraz buna değinmek istiyorum.

Öncelikle Yapımcılar Birliği (PGA) ve Yönetmenler Birliği’nin (DGA) Oscar sonuçları üzerinde büyük etkisi olduğunu söylemek gerek. Son ana kadar tüm ödülleri süpüren Boyhood, iki birlikten çıkan sonuçlarla çok sağlam bir duvara çarpmış oldu. Hem PGA hem de DGA’in Birdman’i seçmesi Iñárritu’nun filmini yarışa ortak etti, hatta öne geçirdi. Yönetmenler ve Yapımcılar Birliği’nden ödül almadan Oscar kazanmak çok ama çok zor. Bu nedenle Birdman’in kazanması asla sürpriz olmadı.

Birdman

Sektörün zamanla Boyhood’a karşı tavır alması ikinci bir sebep oluşturdu. Önemli topluluklar rüzgarın yönünü değiştirmeyi seviyorlar zaman zaman. Boyhood’un 12 senelik yapım süreci arkasına saklanması tüm sezonu götürmesine yetmedi. Hem film hakkında yükselen homurtular hem de Birdman’in son zamanlardaki çıkışı ibreyi farklı yöne çekti.

Üçüncü ve en ciddi sebep ise Birdman’in Boyhood’dan katbekat iyi bir film oluşuydu. Boyhood’un 12 yılda tamamlanma safsatası, Iñárritu vizyonu karşısında tutunamadı. Tamam, konsept ve fikir güzeldi; bu konuda hemfikiriz ancak uygulamanın sorunlu ve içi boş olduğu da bir gerçek. Albenisiz ve monoton bir senaryo ile (ona senaryo denirse tabii) bildiğimiz şeyleri izlemek açıkçası beni hiç doyurmadı. “Ama yaşam da böyle sade ve sıradan değil mi zaten” diyenleri duyar gibiyim. Onlara tek sözüm şu: Hayatın aynısını izlemek istesek sinemaya gitmezdik. Bizler farklı şeyler tecrübe etmek için uğruyoruz salonlara. Bir sinema eseri bu kadar düz olmamalı.

Tören öncesi Twitter’da “No Boyhood, no cry” temennisinde bulunmuştum, düşlerim gerçek oldu. Film geceden sadece yardımcı kadın oyuncu ödülüyle dönebildi. Onu da hak etmemişti ya neyse…

Yaş ortalamaları 60’ın üzerine çıkmış Akademi üyelerinin marjinal Birdman’e şans vermeleri ayrı bir mutluluk kaynağı. Genelde kendilerine sövsek de bu defa laflarımızı yutturdular bizlere. Teşekkürler, teşekkürler, teşekkürler…

İşte O Film

  • Birdman

    Birdman

    Çöküşteki bir oyuncunun yeniden parlama çabasını anlatan Oscar'lı filmde Michael Keaton'a Edward Norton, Emma Stone, Naomi Watts, Zach Galifianakis ve Andrea Riseborough’dan oluşan dev bir kadro eşlik ediyor. Detaylar

Yazar

Cem Erdoğ (Pispapaz) (@pispapaz)

İyi bir kalem, sinema aşığı, PisPapaz TV kurucusu | YouTube kanal: Cem Erdoğ (PisPapaz TV) | Twitter: @cem_erdog

YORUMLAR

  1. jerry co (@jerry)

    Boyhood’u tutanlardan biri cevaplasa keşke :) Ben iki filmi de henüz seyretmemiş cahillerdenim.