Kadınların çektikleri acı, erkeklerin deneyimlediğinden binlerce kat fazladır. (Osho)

      Kürtaj, Romanya’da 1966 yılında çıkarılan bir kanunla yasaklanmış. Kürtajın yasak olduğu yıllarda yasa dışı, sağlıksız yollara başvurmak zorunda kalan 500 bin kadın hayatını kaybetmiş. 1989’daki devrimle birlikte, yapılan ilk düzenlemelerden biri olarak kürtaj tekrar serbest bırakılmış.

     4 ay 3 hafta 2 gün (4 Luni 3 Saptamani Şi 2 Zile) , Çavuşesku Romanyası’nda kürtaj yasağının bedellerini ve devletin kadın röntgenciliğini -kadın bedeni üzerindeki erkek tahakkümünü konu alan başarılı bir eser. 2007 yılında Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye Ödülü’nü alan filmin yönetmeni Cristian Mingiu.

Film içinde, sadece 14 saniye kadar görünen ölü fetus, film hakkında tartışmalar yaşanmasına sebep olmuş. Ve bu gerekçeyle de Oscar’a aday gösterilmediği yazılıp çizilmiş. 2007 yılında çok ses getiren bu filmin Akademi ödüllerinde hiç anılmamış olması gerçekten de garip. Bir yazıda, Amerika’daki kürtaj karşıtlarının etkili olduğuna dair yönetmen yorumunu okudum.

Etkileyici, iyi kurgulanmış, soğuk kanlılıkla çekilmiş, ruh hallerini garip bir donuklukla -buna tezat bir samimiyetle yansıtabilmiş, az diyaloglu, çok anlamlı gri bir gerilim filmi. Toplumun suç şebekesi gibi işleyen kara kirli gizli iç dinamiklerinde, en çok yara alan en özgür ruhlu olan kadınlar mıdır aslında? İtaat eden zaten kendi hayatından vazgeçendir. Bu filmde yaşanan olayları sağ salim atlatması gereken, olayların dışında olup sadece gözlemci konumda duran, sosyal ve akıllı kadın Otilia olmalıydı halbu ki. 

Dönemin karaborsaya düşmüş alışverişlerini anlatan, sınıfsal ayrımlar, özgürlükler ve kadın üzerine yapılan tartışmaları gerçekçi zemine çekebilecek kadar güçlü  bir film.

Özgürlük karşıtlarının lisanına, ‘karşı bir lisan’ geliştirmeden insanlık gün yüzü görmeyecek. Tartışmaların içine çekildiğimiz her gün, gittikçe onların kelimelerine bürünmek değil, akılcı yollar üretmek zorundayız.

Savaşarak barış gelmeyecek. Mücadelenin lisanı değişmek zorunda.

 

Yazar

Arzu (@arzu)

Güzel film, sinemanın peşinde koşmayanlardan kendini gizler. (Tarkovski)

YORUMLAR

  1. metover (@metover)

    Arzu, sen de anne yaratığısın, değil mi? Toplumun, özellikle erkeklerin bu konuda ki riyakarlığının hepimiz farkındayız! Anneliği kutsuyoruz, övgüler düzüp, göklere çıkarıyoruz ama bizim onayımızı almadan hamile kalırsa lanetliyoruz onu!

    1
  2. metover (@metover)

    Kürtaj ya da doğurmak onun özgür seçimi olmalı, bedeni, hayatı onun; başkaları neden bunu politik, ticari malzeme yapıp, toplumsal bir sorun haline getirir, karşıtlık üzerinden tartışır ki? Neymiş, toplum sağlığı tehlikeye düşermiş…

    1
  3. metover (@metover)

    Bu patırtıyı koparanlar, önce gerçekten bir anneye saygı duymayı öğrenmeli ve doğan çocukları, şiddet, taciz ve baskıcı ebeveynlerin kendi kişisel hayallerinden korumayı denemeli ki samimi olabilsinler.

    1
  4. metover (@metover)

    Yazdığın yazı ve seçimin için seni tebrik ediyorum, cidden içim sızladı, nerdeyse o hainlerin üzerine sefer başlatacağım. “Hiç kimse, kollarında bir çocuk tutan anne kadar çekici ve birkaç çocuk arasındaki bir anne kadar saygıdeğer değildir” (Goethe)

    1
    • Arzu (@arzu)

      @metover Ingmar Bergan’ın yaban çilekleri filminin başlangıç cümleleri gibi; İnsanlarla olan ilişkimiz, temelde en yakınlarımızın karakter ve davranışlarını tartışıp değerlendirmekten ibarettir. Bu durum benim sosyal hayat denen şeyle arama gönüllü bir me

      1
  5. Arzu (@arzu)

    mesafe koymama yol açtı.

    1
  6. Arzu (@arzu)

    İmla hatalarım olmuş hızlı yazarken, hiç hazetmem ama yorumları tekrar düzenleme fırsatı da sunmuyor site :( İnsan kendi içinde olanlardan kaçıp, tartışamayıp, kendisinde olanlardan korkup gözlerini kendisine kapatıp kolay olanı seçiyor sanırım; başka

    1
  7. Arzu (@arzu)

    insanların hayatlarını eleştirmek, onları değiştirmeye çalışmak, onlar üzerinden kendisine değerli hissettiği bir konum yaratmak. Şu filmde o kadar tuhaflıklar yakalıyor ki insan; istemeden hamile kalmış, kürtajı kabullenmiş olan kadın herşeyi çok daha

    1
  8. Arzu (@arzu)

    kolay atlatıp hayata dönüyor.Mevcudu değil, kendisini yaşamaya çalışan, yardımcı ve özgür kadınsa filmin asıl mağduruna dönüşüyor.Toplumun biçtiğine uyum sağlamak, insanı düşünmekten, sorgulamaktan kurtardığı için,bununla savaşmayan insanlar da az değil.

    1
  9. metover (@metover)

    Uzun zamandır, özgürlük fikrinin bile bir illüzyon olduğunu düşünüyorum zaten. Güç, iktidar her şeyi kontrol eder, ondan faydalananlar, bunu yitirmek istemez ve onu arzulayanlar örgütlenip çalışırlar, taraftırlar. Bunun baskısı birey için bir tehdittir.

    1
  10. metover (@metover)

    Hamilelik artık bir sonuçtur, ya engelleyecek ya da doğurması gerekecek. Bunun çok ciddi pratik sonuçları olur, hamilelik boyunca iş gücünü yitireceği gibi, sonrasında da kendini ona adaması gerecektir. Ya olanakları yoksa? Hayat pratiği, doğru moral…

    1
  11. metover (@metover)

    …değerlerle yürümüyor. Toplum, bu sonuçları istemiyorsa, daha bilinçli eğitmek zorunda onları. Amerika ve kimi ülkelerde, liselerde kondom kullanımı teşvik ediliyor mesela. Bazı ülkelerde de, baskıyla aynı şey yapılmaya çalışılıyor.

    1
  12. metover (@metover)

    Bir şey yasaklandığında durmuyor ki? Hollanda’da uyuşturucunun devlet kontrolünde serbest olması, ötanazi hakkı gibi şeylerin amacı bu. Yasaklanan şeylerin, kısa sürede illegal zemini oluşuyor. Romanya’da 500 bin kadının ölüm nedeni illegal yollar olmalı.

    1
    • sakin (@sakin)

      @metover Ne gürültülü bir beynin var senin üstadım.Yazdıklarını okurken özellikle düşündüm,sanırım sen yalnızlar şehrindesin.Özgür olmak ancak toplumun müsaade ettiği kadar aslında.Yasağın çekiciliği ademin elmasından başlamaz mı zaten ?

      1
    • metover (@metover)

      @sakin Böyle uyarıları cidden yararlı buluyorum, birileri bunu söylemezse, nasıl değiştireceğim kendimi? Nezaketin için sağol, “Gürültülü” yerine laf kalabalığı da diyebilirdin. Şairlere gıpta ederim, on ikiden vururlar hep, bir yığın söz saçmazlar!

    • Arzu (@arzu)

      @metover bu filmi izlemiş miydin? çünkü burda bir kürtajın duygusal ve yasaklı hallerinin çok ötesinde gariplikler vardı.

      1
    • metover (@metover)

      @arzu Bu film derken? Film hakkında bilgiyi göremedim:-) Öte yandan, ben kafayı kürtaja filan takmış değilim, kişiler, önce birey olamazlarsa nasıl toplumsallaşacaklar, elden geldiğince daha çok özgürlük! Ama bilinçle, özgürlük, limitim sınırında biter!

      1
    • metover (@metover)

      @arzu İşin aslı filmi henüz izlemedim, izlemek istediğimden bile emin değilim; benim üstünde konuştuğum şey- bir anlamda- senin bana çarpıcı gelen yazındı. Sanırım, The Last Lions üstüne gelmesi de benim için daha özel anlamlar taşıyordu.

      1
    • Arzu (@arzu)

      @metover bence izlemelisin, şu tartışmayı değişik yönlendirebilecek ögeleri var.

      1
    • metover (@metover)

      @arzu Sevgili Arzu, filmdeki olgunun evrensel bir sorun olması dolayısıyla yırtıyorum aslında, yoksa izah edemezdim sana, izlemediğim bir film hakkında ki bu ateşli tutumumu, coşkulu tiratlarımı:-) Neyse ki gıyaben tanışıklığımız iki seneyi geçti, hoş…

      1
    • metover (@metover)

      @arzu …görürsün. İzleyeceğim kesin. Blog adını aldım bu arada, duyunca pek şaşırmayacaksın: http://www.freudienne.com Bir tür ebeveynlerle yüzleşme, mızmızlanıp ,sızlanma istiyorum:-)

      1
    • metover (@metover)

      @arzu Ve özür dilerim, üstünde o kadar çok konuştuğum film hakkında ki sorunu geç anladığım için.

      1
  13. sakin (@sakin)

    Sonrası öğretilmiş ahlak,üstünde düşünmeden uygulanan,öğretinin birinde dogma diğerinde adına nas denilen kurallar,kurallar,kurallar.İstersen uyma.Bence ölen tüm o kadınların,ölüm nedenleri değişmeyen erkek bakış açısı…

    1
    • metover (@metover)

      @sakin Her şey değişir Sevgili Sakin, erkek egemen bakış açısı da değir. Sorun şu ki, birilerinin itmesi gerekiyor, marjinal, extrem kabul edilen, kimi yanlışlara, öğretilmiş ahlak ya da çaresizliğe başkaldıran değiştirir her zaman, afife Jale gibiler…

  14. sakin (@sakin)

    Arzu hakkında yeni bir öğretiler var bak bu yorumlarda: .Sosyal hayatta mesafeli .İmla kuralları konusunda hassas, .Anne evladı ,-ki ellerinden öperim- …Anneler ve anne adayları kutsaldır.Dediğim gibi satır aralarından gülümsüyor insanlar…

    1
    • metover (@metover)

      @sakin Aferin sana:-) Arzu’yla iyi geçinmek gerektiğini benden daha çabuk öğrenmişsin. Yoksa sana “Bööö!” yapar

    • sakin (@sakin)

      @metover Haddimi aşmışım,hem sizin için hem de Arzu Hanım hakkındaki yorumlarımda.Önemli olanın kendi çizgimiz içindeki yolculuğumuz olduğunu unutarak hem de…Sürç-i lisanımız malum,özür bizden,kabulü sizden olsun…

      1
    • metover (@metover)

      @sakin Genç adam, sözlerini anlamlı bulduğumu söylemiştim, ya da benim için yararlı olduğunu, özürlük bir şey yoktu yani. Hem kendini sorgulayabilen, vicdan sahibi, erdemli insanlar kendine karşı daha katı olurlar; yani onlar pek haddini aşmazlar

    • sakin (@sakin)

      @metover Maalesef gençlik artık uzak,Eteklerimde bir yığın yaprakla merdivenin son basamaklarındayım diyebiliriz.Kimseyi üzmeyelim ki ,kimse bize “BÖÖÖ”demesin.burası değişik farkındalıklar dünyası benim için,okuyorum öğreniyorum…

      1
    • metover (@metover)

      @sakin Ben hep yeterince büyümediğimi söyleyip duruyorum, sanki insanlar çılgınlar gibi bu ifşaatı bekliyormuş gibi; bunu söylemem gerekiyor çünkü, üslup, farkında olmadan, bazen çocukça çekincelerle dolu olabiliyor. Az buçuk gülünç buluyorum bunu.

    • metover (@metover)

      @sakin Ve sana gelince, bir parça umut kırıcı olmadı mı bu ifadeler, bilemiyorum belki kendinle eğleniyorsundur. Uzak gençlik ve merdivenin son basamakları… Biraz irkiltti beni, hüzün duydum hatta, lütfen öyle deme

    • metover (@metover)

      @sakin Yapış hayata ve o bahsettiğin karanlık, milim-milim, canından bezerek bin pişman bir halde sürükleye sürükleye, zorlanarak götürsün seni uzun yıllar sonra! “Music From Another Room” filminde böyle tirata varan bir replikler sahnesi var ki çok iyi

    • sakin (@sakin)

      @metover sanırım yanlış anlattım,özür.Umutsuz değilim,güzel yaşadım şimdiye kadar ama ömür çan eğrisi gibi,tepe noktasından sonra önce azalarak,sonra artarak azalıyor.Kalanı güzel yaşamak lazım,ben öğrenmeyi seçtim kalanında,Buradaki en iyi öğretmenim kim

      1
    • metover (@metover)

      @sakin Dostum şaşırtıcı olmaya doğru gidiyorsun; Çan Eğrisi filan:-) Daha çok istatistikçilerin kullandığı bir terim değil mi o? Sende ki bu öğrenme arzusunu ifade şekli, daha çok bilgelerin tarzına benziyor sanırım.

    • sakin (@sakin)

      @metover bil bakalım.Kendinin farkında değil,bili,yorum.Bu nedenle “Bööö!”derse üzülürüm.Dostluğun ve güzel düşüncelerin için teşekkür.

      1
    • metover (@metover)

      @sakin Bu arada, Arzu’yu her an kıskanabilirim; onun tanıtımında yorum yapıyoruz ve bu gidişle en çok yorum alan tanıtım bu olur herhalde. Devam etsek mi ki? Üstelik benim zavallı tanıtımlarım yüzüstü bırakılmış durumda, pek popüler değilim yani

      1
    • Arzu (@arzu)

      @metover hem de filmi bile izlememişken daha.

      1
    • sakin (@sakin)

      @metover Şu son yorumlardan sonra aslında bir görünmez adam olduğumu ve benim yazılarımı sadece senin okuyabildiğni düşündüm: :).Yazılara başka yorumlarda devam edelim kısmına katılıyorum,okumaya ve izlemeye devam …saygı ve sevgiyle…

      1
    • metover (@metover)

      @sakin @arzu Arzu, maaşlı, sözleşmeli çalışan olsaydı ondan karşılık isterdim, bilirsin, zamanımızda böyle şeyler çok fazla oluyor, Tv.’de program alkışçıları, paralı taraftarlar, Troll’ler filan. Bir keresinde tv.Ye gitmiştim meraktan, megafonla sürekli-

    • metover (@metover)

      @sakin bağıran bir tip vardı, “Alkışlayın, burda tepki gösterin, yuh çekin” filan. Gülünçtü gerçekten; çoğu ev kadını ve işsizlerdi ve ücret- sıkı dur- 8.-TL. sadece-) Beni davet eden adam, ayda 200-300 lira kazanmanın ne heyecan verici olduğunu-

    • metover (@metover)

      @sakin anlata anlata bitirememişti. İçimden gülmüştüm, insanlar bu halde işte. Artık her şeyin bir fiyatı değil, “Herkesin bir fiyatı var” çağı bu. bu arada, yazıların var mı diye bakıyorum ama yok. Yaz sen de, bence.